Čím dál více pacientů si v dnešní době stěžuje na špatné spaní, zejména na problémy s usínáním, buzení uprostřed noci a únavu během dne, přestože spí dostatečný počet hodin. Jaké jsou nejčastější příčiny špatného spánku a jak je lze řešit?   

Problémy s usínáním

Obtížné usínání patří mezi nejčastější problémy se spánkem. Pacienti i přesto, že jsou unavení, nemohou v noci usnout. Obtížné usínání je jedním z příznaků nespavosti (insomnie). Tato porucha spánku má celou řadu příčin – nejčastější z nich je stres. Z tohoto důvodu se obecně nedoporučuje, řešit závažné pracovní nebo jiné problémy před spaním. Naopak před spánkem by se měl člověk věnovat příjemným aktivitám, které mu navodí spokojené usínání. Odborníci insomnikům doporučují, aby si vytvořili uklidňující rituál, který budou pravidelně každý večer dodržovat, a zároveň aby pokud možno chodili spát každý den ve stejnou dobu a i tak vstávali, a to včetně dnů volna. Pokud chceme předejít problémům s usínáním, neměli bychom od pozdních odpoledních hodin pít nápoje s obsahem kofeinu. Vhodnými nápoji naproti tomu jsou bylinné čaje, které zklidňují mysl, jako je například levandulový nebo meduňkový čaj, a zároveň představují nenávykovou alternativu prášků na spaní. Dalším zdrojem problémů s usínáním může být syndrom neklidných končetin. Pro tuto spánkovou poruchu jsou charakteristické nepříjemné pocity v oblasti dolních končetin, které, pokud jsou v klidu, nutí pacienta, aby jimi pohyboval, což komplikuje usínání. Usínání mohou ztěžovat i takové faktory, jako je chrápající partner, se kterým sdílíme lože.

Buzení uprostřed noci

Neméně závažným problémem, který podstatně snižuje kvalitu spánku, je buzení uprostřed noci, což může  být způsobeno nespavostí, ale i jinými spánkovými poruchami. Mezi nejznámější z nich patří noční můry a noční děsy. (V obou případech se jedná o zlé sny, kvůli nimž se pacienti budí uprostřed noci. Zásadní rozdíl spočívá v tom, že obsah nočních můr si pacient pamatuje, zatímco obsah nočních děsů nikoli.) Buzení uprostřed noci mohou mít na svědomí také noční křeče v lýtkách (často způsobené nedostatkem důležitých minerálních látek, zejména hořčíku a vápníku) nebo spánková apnoe (porucha spánku, pro kterou jsou charakteristické opakované zástavy dechu během spánku).

Při eliminaci nočních můr a děsů se uplatňuje psychoterapie a techniky na odbourávání stresu, noční křeče v lýtkách lze poměrně snadno odstranit užíváním doplňků stravy, léčba spánkové apnoe závisí na konkrétní příčině. Ve většině případů se jedná o obstrukční spánkovou apnoe způsobenou překážkou v dýchacích cestách. Příkladem řešení obstrukční spánkové apnoe je odstranění nosní mandle nebo náprava křivé nosní přepážky.

Další příčiny špatného spaní

Špatné spaní je spojeno s celou řadou nepříznivých důsledků, zejména s únavou během dne, která může být způsobena nespavostí nebo jinou  ze spánkových poruch, často je však způsobena faktory, které lze snadno odstranit. Typickým příkladem je nekvalitní nebo nevhodně zvolená matrace. Pokud člověk spí na nevhodném podkladě, může si druhý den připadat jako rozlámaný, přestože spal osm hodin a déle. Z tohoto důvodu se doporučuje význam matrace nepodceňovat. Kvalitu spánku může rovněž snižovat nevhodné prostředí ke spánku, přetopené a nedostatečně vyvětrané místnosti patří mezi často podceňované příčiny špatného spánku. Stejně jako konzumace těžkých jídel nebo většího množství jídla v pozdních večerních hodinách.

Foto: Freeimages.com

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>