Spánkový deficit je dlouhodobý nedostatek spánku, který doprovází celá řada nepříjemných obtíží, především únava, zimomřivost, nervozita, poruchy pozornosti, bolesti hlavy a v neposlední řadě také snížená výkonnost. Častou příčinou spánkového deficitu jsou poruchy spánku, jako je například nespavost.

Význam spánku

Spánek jakožto jedna ze základních fyziologických potřeb člověka slouží k celkové regeneraci organismu. Pokud člověk nespí déle než 24 hodin, začne to nepříznivě ovlivňovat jeho zdravotní stav a projevy chování navenek.

Spánkový deficit: příznaky a důsledky

Stav, kdy organismus trpí dlouhodobým nedostatkem spánku, se označuje jako spánkový deficit. Mezi typické příznaky spánkového deficitu (SD) patří zvýšená únava až vyčerpanost, poruchy soustředění (což je velmi nebezpečné při činnostech, jako je řízení motorového vozidla – někteří odborníci dokonce považují řidiče se spánkovým deficitem za přinejmenším stejně nebezpečné jako řidiče po užití většího množství alkoholu), změny nálad (podrážděnost a nervozita, někteří pacienti mají sklony k agresivnímu jednání), zimomřivost (způsobená poklesem tělesné teploty), zvýšená chuť k jídlu (zejména na sladké, čímž si chce organismus kompenzovat nedostatek energie, kterou nezískal ze spánku), bolesti svalů, bolesti hlavy (někdy i migrény) a snížená obranyschopnost.

Lidé se spánkovým deficitem jsou více náchylní k nákaze infekčními nemocemi a stejně tak jsou méně odolní vůči působení stresu, a zároveň více náchylní k depresím. Velmi nebezpečným důsledkem spánkového deficitu je usínání během dne, což může při některých situacích vážně ohrozit nejen zdraví a život pacienta, ale i jeho okolí.

Léčba

Vzhledem k významu spánku a nepříznivým důsledkům jeho nedostatku je důležité spánkový deficit co nejdříve dohnat. Odborníci však zdůrazňují, že spánkový deficit nelze dohnat jednou nebo dvěma nocemi kvalitního spánku, nýbrž alespoň 7 nocemi. Délka k dohnání spánkového deficitu samozřejmě závisí na délce deficitu. Bohužel u pacientů, kteří trpí spánkovým deficitem v důsledku některé z poruch spánku, není situace tak jednoduchá a vyžaduje léčbu onemocnění, které je příčinou spánkového deficitu.

Poruchy spánku spojené se SD

Nejčastější poruchou spánku zodpovědnou za spánkový deficit, která postihuje vysoké procento vyspělé civilizace, je nespavost neboli insomnie. Nespavost způsobuje problémy pacientům s usínáním, nebo je budí uprostřed noci a neumožňuje jim pokračovat ve spánku. K léčbě, která závisí na konkrétních příčinách nespavosti, se používají hypnotika (prášky na spaní) v kombinaci s úpravou životního stylu a spánkové hygieny. U mírnějších forem nespavosti a dlouhodobé nespavosti se doporučují užívat místo prášků na spaní prostředky přírodní medicíny, jako je levandulový nebo třezalkový čaj.

Spánkový deficit může mít na svědomí celá řada dalších spánkových poruch, mezi nimi poruchy spánkového rytmu (které postihují zejména pacienty pracující ve směnném provozu nebo pacienty s pásmovou nemocí známé jako jet lag), spánková apnnoe (závažná porucha spánku, která způsobuje opakované zástavy dechu během spánku), parasomnické spánkové poruchy charakteristické abnormálním chováním pacientů v průběhu spánku (například noční můry, noční děsy, náměsíčnost) a mnoho dalších.

Diagnostika a léčba

V případě podezření pacienta, že některou ze spánkových poruch trpí, by měl navštívit lékaře, aby mohl provést diagnózu, a navrhnout vhodný postup léčby. Diagnostika spánkových poruch bývá obtížná, vyžaduje provedení celé řady vyšetření (CT nebo EEG, vyšetření krve, vyšetření ve spánkové laboratoři) a mezioborovou spolupráci, velmi často z odborníky z oboru neurologie, psychologie a psychiatrie.

Prevence

Obecná prevence spánkových poruch i spánkového deficitu spočívá v dodržování zdravého životního stylu a zásad spánkové hygieny. Pravidelný, dostatečný a kvalitní spánek předchází vzniku spánkového deficitu a problémů s ním spojených.

Foto: Freeimages.com

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>