Noční můry jsou zlé sny, které nás obtěžují během spánku – zpravidla ve fázi REM, a proto si jejich obsah pamatujeme. Obvykle se jedná o jedno a totéž téma, které se stále opakuje. Noční můry mají nepříznivý vliv nejen na kvalitu spánku, ale také na duševní zdraví člověka. Nejčastěji trápí dospělé nebo děti po prožitém traumatu.

Příznaky a příčiny

Noční můry jsou nepříjemné snové prožitky spojené s pocity strachu a úzkosti, které postihují jedince s psychickými poruchami, stejně jako duševně zdravé. Člověk, kterého trápí noční můra, se obvykle uprostřed noci hrůzou probudí. Je plně  bdělý a orientovaný, ví, že se jednalo o sen, a dokonce si jeho obsah pamatuje, a to i druhý den. Obsah noční můry se může vztahovat k minulosti, kdy se člověku ve snu vracejí vzpomínky na traumatickou, nedořešenou nebo nedostatečně zpracovanou traumatickou událost, ale také se mohou týkat ohrožení v budoucnosti. Zlý sen občas potrápí každého z nás, problém však je, když se neustále opakuje. Pokud se noční můry stále opakují, trpí pacienti příznaky nevyspání - únavou, zhoršenou schopností soustředit se, přecitlivělostí, nervozitou, bolestmi hlavy a nechutenstvím. Někteří pak dokonce trpí obavami ze spánku. Dlouhodobé noční můry jsou stresujícím faktorem, který nepříznivě ovlivňuje fyzické i duševní zdraví jedince, a proto vyžadují léčbu.

Jak si pomoci sám

Léčba nočních můr vychází z příčin, které je způsobují. Někdy může být  na vině nezdravý životní styl. Pokud jste přepracovaní, vystresovaní, máte spánkový deficit, rozebíráte před spaním pracovní nebo osobní problémy, není divu, že se Vám zdají zlé sny. Zejména když ještě k tomu spíte v přetopené, nedostatečně vyvětrané ložnici, jíte na noc těžká jídla nebo pijete alkoholické nápoje a kousek od postele máte počítač, který používáte ke své práci. V případě, že Vás pronásledují noční můry, proto odborníci doporučují následující:

Před spaním dobře vyvětrejte a vytvořte si příjemný rituál, který Vás uklidní, a navodí klidné usínání. Můžete sledovat televizní seriál, nebo si dopřát vzájemnou partnerskou masáž, anebo číst dětem pohádku. Na noc nejezte žádná těžká jídla a nepijte nápoje s vysokým obsahem alkoholu a kofeinu. Naopak si připravte bylinný čaj, například z levandule nebo meduňky, které zklidňují mysl a podporují dobrý spánek. A pokud je to možné, nespěte v místnosti, kde pracujete.

Kdy potřebujete odborníka

V případě, že domácí léčba nezabere, bude zapotřebí, vyhledat odbornou pomoc. S velkou pravděpodobností se totiž může jednat o závažnou poruchu spánku – parasomnii. (Parasomnie představuje kategorii spánkových poruch spojených s abnormálními jevy, které se vyskytují při usínání, v průběhu spánku, nebo při probouzení. Do této skupiny spánkových poruch patří také například náměsíčnost nebo noční děsy.) Diagnóza parasomnie se provádí na základě anamnézy a vyšetření pacienta ve spánkové laboratoři. Za velmi časté příčiny špatného spánku ve spojení s nočními můrami jsou pak považovány neurózy nebo depresivní stavy. Noční můry rovněž patří mezi typické příznaky posttraumatické stresové poruchy. Zde pak léčba spočívá v léčbě konkrétního psychického onemocnění nebo stavu a probíhá ve spolupráci s odborníky.

Noční můry versus noční děsy

Noční můry je třeba odlišit od nočních děsů, které trápí především děti. Zásadní rozdíl spočívá ve fázi spánku, ve které k těmto jevům dochází. Zatímco k nočním můrám dochází ve fázi spánku REM (ve které se nám zdají sny) a jsou zpravidla spojeny s jejich obsahem, noční děsy jsou spojeny s non REM (NREM) fází spánku. Z této skutečnosti vyplývá i další rozdíl, a to, že své noční můry si lidé po probuzení pamatují, zatímco v případě nočních děsů si lidé po probuzení nic nepamatují. Co však mají noční děsy a noční můry společné, je, že se jedná o poruchy spánku, kde je hlavním spouštěcím faktorem stres.

Foto: Freeimages.com

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>