,,Jsem pořád unavená.“stěžuje si v současné době čím dál vyšší počet moderních žen. Co způsobuje chronickou únavu? Mezi nejčastější příčiny patří nezdravý životní styl, přepracování, stres, stereotyp a deprese. Dále se může jednat o těhotenství, chronické nemoci a někdy dokonce o únavový syndrom.  

Nezdravý životní styl

Nezdravý životní styl je dnes příčinou celé řady civilizačních a dalších onemocnění. Většina z nás žije ve stresu, jsme přepracovaní, během dne nemáme čas se v klidu najíst, nedodržujeme správný pitný režim, pijeme nadměrné množství nápojů s obsahem kofeinu, nemáme pravidelnou pohybovou aktivitu, jíme především večer a nedokážeme pořádně odpočívat. Právě nedostatek odpočinku a spánkový deficit představuje hlavní problém moderních žen, od kterých se očekává, že skloubí své pracovní povinnosti s rolí matky, a navíc budou dbát na svůj vzhled – výsledkem je, že jsou celý den v jednom kole, a  nikdy nemají volno. Když pak onemocní, svou nemoc ani řádně nedoléčí, což je spojeno s rizikem rozvoje chronických onemocnění.

Únavový syndrom

Právě podcenění léčby zdánlivě banálního infekčního onemocnění může vést k rozvoji chronického únavového syndromu (benigní myalgická encefalomyelitida). Chronický únavový syndrom se projevuje následujícími příznaky: únavou trvající déle než 6 měsíců, bolestmi v krku, zvýšenou teplotou, bolestí svalů i po malé fyzické námaze, bolestmi hlavy, bolestmi kloubů, poruchami spánku, bolestivými lymfatickými uzlinami a neuropsychologickými obtížemi, jako je zapomnětlivost, nesoustředěnost, úzkostné až depresivní stavy, podrážděnost nebo nervozita. Pokud na sobě delší dobu pozorujete některé z výše popsaných příznaků, je radno navštívit lékaře. Chronický únavový syndrom je velmi závažný zdravotní problém, který se dotýká všech oblastí života pacienta, a může vést až k invaliditě.

Nesprávná spánková hygiena

Dalším faktorem, který může být zdrojem nekvalitního spánku, spánkových poruch a následně chronické únavy, je nesprávná spánková hygiena. Spánek v přetopené a nedostatečně vyvětrané místnosti, stejně jako nekvalitní lůžko či matrace mohou způsobovat obtíže se spánkem, například nespavost. Abychom jejímu výskytu předešli, neměli bychom podceňovat význam výše uvedených faktorů. Součástí spánkové hygieny je mimo jiné dodržování denních biorytmů, což v praxi znamená chodit na lůžko a vstávat ve stejnou dobu, a to včetně dnů volna. Dále by místnost, ve které spíme, měla sloužit výhradně k odpočinku a neměly by v ním být žádné rušivé zdroje, jako je televize, pracovní stůl nebo notebook, který používáme ke své práci. Podcenění spánkové hygieny může vést k nespavosti, nočním můrám a dalším problémům se spánkem.

Další možné příčiny

Dlouhodobě zvýšená únava může pochopitelně mít celou řadu dalších příčin, jako je například onemocnění štítné žlázy, ledvin nebo jiného důležitého orgánu. Chronická únava rovněž (spolu s dalšími příznaky, jako je zvýšená žízeň a časté močení) může být příznakem diabetu nebo jiného autoimunitního onemocnění, jako jsou například zánětlivá onemocnění střev (celiakie nebo Crohnova nemoc). Stejně tak se může jednat o příznak onemocnění lymfatického systému, boreliózy a jiných nemocí.

Ne vždy je však naštěstí tento příznak spojen s nemocí, zvýšená únava je i jedním z projevů těhotenství. V tomto případě se však jedná o dočasný stav. Únavou mohou trpět i zdravé ženy na rodičovské dovolené, nebo ženy vykonávající náročnou práci – zde může být příčinou únava ze stereotypu. Někdy může být únava způsobena nedostatkem některé z důležitých živin, například železa.

Prevence

Chronické únavě lze obecně předejít dodržováním zásad zdravé životosprávy, to znamená kombinací pitného režimu, zdravé stravy, pravidelné pohybové aktivity a dostatečného odpočinku – nejen kvalitního nočního spánku (jehož délka by měla být 8 hodin), ale také odpočinku během dne.

Foto: Freeimages.com

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>