Únava a ospalost během dne jsou nejčastěji důsledkem nekvalitního nebo nedostatečného spánku. Existuje však mnoho dalších příčin dlouhodobé únavy (například stres nebo chronické onemocnění), které je třeba v zájmu našeho zdraví včas zjistit a eliminovat. Jaké konkrétní faktory tedy mohou únavu a ospalost během dne způsobovat? Pro přehlednost je rozdělme do několika skupin.

Vlivy počasí a prostředí

Významným faktorem, který se podílí na vzniku únavy je počasí. Jarní nebo podzimní únava každoročně trápí mnohé z nás. Naštěstí se však jedná o přechodný stav. Se sezónní únavou lze bojovat zvýšením přísunu důležitých vitamínů, zejména vitamínu C a pravidelnou pohybovou aktivitou. Co dále pomáhá, to je zvýšený přísun l-tryptofanu (aminokyseliny, kterou si naše tělo nedokáže samo vytvořit) ve stravě (jeho bohatými zdroji jsou například červené maso a hořká čokoláda). Dále mohou být na vině vlivy prostředí, jedná se zejména o vlivy pracovního prostředí: přepracovanost, stres a stereotyp připravují o energii tisíce pracujících lidí. Stejně tak mohou být unavené děti a teenageři, kteří se musí denně připravovat do školy. Únavě způsobené přepracovaností můžeme do jisté míry předcházet dodržováním zdravé životosprávy a dbáním na kvalitní odpočinek, zde není důležitý pouze spánek, ale také aktivní odpočinek během dne – procházky v přírodě, práce na zahradě, sport, to vše pomáhá našemu organismu zbavovat se stresu.

Nekvalitní spánek

Dalším viníkem je nekvalitní spánek. Jeho kvalitu snižuje především nesprávná spánková hygiena (chodíme spát pokaždé v jinou dobu, spíme v nedostatečně vyvětrané či přetopené místnosti nebo nedostatečně dlouho), nekvalitní lůžko nebo matrace, večeře v pozdních večerních hodinách, nadměrné pití nápojů s obsahem kofeinu nebo užívání některých léků. Příčinou nekvalitního spánku může být i sdílení ložnice s chrápajícím partnerem.

Nejčastější poruchy spánku

Nekvalitní spánek může být způsoben také spánkovými poruchami. Spánkových poruch existuje mnoho a jsou řazeny do několika kategorií podle různých kritérií. Nejčastější dělení vychází z rozlišování insomnie (nespavosti), hypersomnie (nadměrné spavosti) a ostatních spánkových poruch. Nespavost neboli insomnie může mít mnoho příčin, velmi často se jedná o následek dlouhodobého vystavení organismu stresu. Nespavost obecně se léčí podáváním hypnotik a úpravou denního režimu. Velmi závažnou spánkovou poruchou je hypersomnie, jejíž nejzávažnější formu představuje narkolepsie (charakteristická nadměrnou ospalostí a nekontrolovatelnými a neovladatelnými záchvaty usínání). Z dalších spánkových poruch jmenujme syndrom neklidných končetin (když je pacient v klidovém stavu, začnou ho trápit nepříjemné pocity v oblasti dolních končetin, které ho nutí k pohybu, což ztěžuje usínání), spánková apnoe (porucha spánku charakteristická opakovanými zástavami dechu během spánku, nejčastější formou  je obstrukční spánková apnoe způsobená překážkou v oblasti dýchacích cest) a celá řada spánkových poruch z kategorie parasomnie (pro spánkové poruchy z této kategorie jsou typické abnormální projevy chování během spánku, patří sem například noční můry, noční děsy, náměsíčnictví a další).

Únava u žen

Zvýšená únava během dne trápí také ženy v souvislosti s premenstruačním syndromem (PMS), nebo v období těhotenství. Také s touto formou únavy lze do jisté míry bojovat dodržováním zdravé životosprávy. Únava spojená s jiným stavem po šestinedělí obvykle odezní. Ke zmírnění příznaků PMS pomáhá pravidelný pohyb a omezení sodíku ve stravě.

Ostatní příčiny

Další možnou příčinou jsou onemocnění štítné žlázy, močových cest (které nutí pacienta vstávat v noci z postele z důvodu nucení na močení) nebo zanesení organismu toxickými zplodinami – v tomto případě pomůže detoxikace. Velmi závažnou příčinou únavy a ospalosti během den je chronický únavový syndrom, který trápí téměř 20 milionů obyvatel ve vyspělých státech světa. Chronickému únavovému syndromu se podrobněji věnujeme v článku Chronická únava.

Foto: Freeimages.com

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>