Probuzení je přerušení spánku, kdy dochází k návratu z bezvědomí do bdělého stavu. Může být známkou toho, že je organismus dostatečně zregenerovaný, ale také vyvolané rušivým podnětem zvenčí. Způsob probuzení významně ovlivňuje kvalitu spánku. Pokud k němu dojde náhle, můžeme být po nějakou dobu dezorientovaní nebo zmatení.

Jak na ranní probuzení

Někteří lidé mají s probuzením velké problémy, trvá jim dlouho, než se plně proberou do to stavu bdělosti, a to zejména při přechodu na letní čas. Naštěstí existuje mnoho doporučení, jak se po ránu probudit. Někdo nedá dopustit na ranní šálek kávy. Jiný dává přednost studené sprše, nebo pohybové aktivitě, která mu rozproudí krev. Jinému pomáhá hlasitá a svižná hudba. Abychom neměli problémy s ranním probuzením, doporučuje se, chodit spát před půlnocí a snažit se vstávat každý den přibližně ve stejnou dobu.

Zdravé probuzení

Přestože délka spánku, kterou lidé k regeneraci svého organismu potřebují, je velmi individuální (protože závisí na celé řadě faktorů, například na věku, druhu zaměstnání, fyzickém i psychickém stavu jedince), obecně platí, že by se zdravý dospělý člověk měl samovolně probudit přibližně po šesti a půl až devíti hodinách spánku. U seniorů se pak tato doba výrazně zkracuje, naproti tomu děti a těhotné ženy mají výrazně vyšší potřebu spánku. Samozřejmě, že při změně časových pásem, po nadměrné fyzické námaze nebo po nemoci může nastat probuzení po mnohem delší době. Pro organismus je nejlepší, když se samovolně (přirozeně) probudí v momentě, kdy je dostatečně odpočatý. Bohužel kvůli pracovním povinnostem je většina z nás nucena probouzet se nepřirozeným způsobem - po zaznění signálu budíku. Pokud nám rychlé vstávání nedělá dobře, měli bychom se probouzet pomalu. Příliš rychlé probuzení může citlivým jedincům způsobit bolesti hlavy.

Probuzení ze zimního spánku

Zatímco pro lidi je obvyklé usínat a probouzet se každý den, někteří živočichové, například medvědi, spí v zimě mnohem delší dobu. Nespí ale celou zimu v kuse, protože je několikrát za toto období vzbudí hlad. Někdy se hovoří přeneseně o zimním spánku u lidí, kteří jsou v zimě více unavení, a proto mají v zimním období potřebu spát delší dobu než v létě. To je způsobeno především pozdějším východem slunce. Nehledě na to, že při nižších teplotách spotřebováváme více energie. Větší potřeba spánku v zimě je obvyklá.

Probuzení z umělého spánku

Samostatné téma představuje probuzení z umělého spánku, které může trvat celé týdny nebo dokonce měsíce. Lékaři probouzejí pacienty v umělém spánku tak, že jim postupně snižují dávky sedativ. Při probouzení se často využívá pomoci blízkých osob pacientů, kteří na spícího pacienta mluví, pouštějí mu oblíbenou hudbu, nebo se jej snaží probudit pomocí známých vůní (například mu přinesou jeho parfém). Stejným způsobem mohou příbuzní asistovat u probouzení pacienta z kómatu. (Rozdíl mezi umělým spánkem a kómatem spočívá v tom, že do umělého spánku je člověk uveden uměle, zatímco do kómatu upadne samovolně v důsledku vážného zranění například při autonehodě, nádoru na mozku, ale také při nadměrném užití omamných látek nebo alkoholu.)

Probuzení a fáze spánku

Pojem probuzení se však nejčastěji používá právě v souvislosti s každodenním vstáváním, kdy člověk přeruší (ať už dobrovolně, nebo nedobrovolně) svůj spánek. (V přeneseném slova smyslu se používá termín probuzení i pro dosažení jisté úrovně duchovního poznání.) Probuzení v běžném slova smyslu je nejsnadnější ve fázi spánku REM (Rapid Eye Moment), kdy nespíme hluboce, nýbrž lehkým spánkem. Podle odborníků probuzení v nevhodné fázi spánku může podstatně snížit jeho kvalitu. Jen pro zajímavost, existují speciální hodinky monitorující jednotlivé fáze spánku a na základě toho dokážou vzbudit člověka ve fázi spánku, která je pro něho nejpříznivější.

Foto: Freeimages.com

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>