Prášky na spaní (též hypnotika) jsou medikamenty, které se používají k léčbě nespavosti, a které pomáhají čím dál širšímu okruhu pacientů řešit problémy se spánkem. Odvrácenou stranou mince však je, že na nich poměrně snadno vzniká závislost, stejně jako to, že jejich dlouhodobé užívání je spojeno s celou řadou dalších nežádoucích vedlejších účinků. Některé druhy prášků na spaní, které se předepisovaly dříve, se právě z výše uvedených důvodů již nepoužívají.

Problémy se spánkem

Problémy se spánkem trápí čím dál více pacientů. Za hlavního viníka je přitom považován současný životní styl, kdy se hodně stresujeme, nesprávně stravujeme a máme nedostatek pohybové aktivity. Nejvíce rizikovou skupinu lidí přitom představují muži a ženy ve středním věku, kteří mají problémy s usínáním nebo nespavostí v důsledku pracovního přetížení. Dalším zdrojem nespavosti jsou pak problémy v osobním životě, například dlouhodobě neřešený nebo neřešitelný konflikt s partnerem, rodiči nebo dětmi. Následkem nespavosti nedochází k potřebné regeneraci organismu, jako po tělesné, tak duševní stránce, což se projevuje zvýšeno únavou, zhoršenou schopností koncentrace, emoční labilitou, nervozitou, atd. Kromě toho lidé trpící nespavostí mají sníženou obranyschopnost a jsou tak náchylní k nákaze infekčními nemocemi. Z tohoto důvodu je třeba nespavost léčit, jednu z možností představují prášky na spaní, které však nejsou vhodné ve všech případech.

Akutní versus chronická nespavost

Občasné problémy s usínáním mohou potrápit každého dospělého (a samozřejmě také dítě), zejména když nás druhý den čeká náročná zkouška, odjezd na dalekou cestu, anebo setkání, jemuž přikládáme velký význam. (Zde nehovoříme o nespavosti.) O nespavost se jedná, když nemůžeme usnout několik dní po sobě, v noci se budíme a nemůžeme pak pokračovat ve spánku, třebaže jsme spali pouze krátkou dobu. Z hlediska trvání rozlišujeme nespavost akutní a chronickou. Rozdíl mezi oběma formami spočívá nejen v délce trvání (akutní nespavost trvá několik týdnů, maximálně však šest), chronická pak může mít několikaletý až doživotní průběh. Další rozdíl spočívá v doporučené léčbě. V případě akutní nespavosti se totiž používají právě prášky na spaní, zatímco u chronické se příliš nedoporučují, a to z toho důvodu, že na nich vzniká závislost.

Čtyři generace prášků na spaní

Právě riziko vzniku závislosti je hlavní stinnou stránkou užívání hypnotik. Z hlediska míry rizika vzniku závislosti rozlišujeme čtyři generace prášků na spaní. První generací hypnotik byly medikamenty s obsahem barbiturátů, které se dnes z důvodu vysokého rizika závislosti (a častého zneužívání k sebevraždám) předepisují jen výjimečně. Pacientům, kteří mají problémy s usínáním a během noci se budí, se proto předepisují spíše benzodiazepiny. Bohužel tyto medikamenty druhé generace jsou rovněž spojeny s vysokým rizikem vzniku závislosti a navíc často ovlivňují chování pacientů přes den. Z tohoto důvodu se předepisují spíše hypnotika třetí generace neboli Zed, která tak silné vedlejší účinky nemají. Novinkou jsou hypnotika čtvrté generace obsahující melatonin, hormon spánku, který vzniká přirozeně v našem mozku.

Nežádoucí účinky hypnotik

Jak bylo zmíněno v úvodu, kromě rizika vzniku závislosti je užívání prášků na spaní spojeno s celou řadou nežádoucích účinků, mezi nejčastější z nich patří celkový útlum, únava během dne, poruchy paměti (v případě užívání benzodiazepinů) a bolesti hlavy. Z tohoto důvodu bychom předtím, než sáhneme po lécích na spaní (některé druhy jsou na lékařský předpis, jiné volně prodejné v lékárně), měli raději vyzkoušet prostředky přírodní léčby, například levandulový, třezalkový či meduňkový čaj, nebo teplé mléko s medem. Proti nespavosti se rovněž doporučuje chodit spát každý den ve stejnou dobu a tak i vstávat – tedy včetně dnů volna.

Foto: Freeimages.com

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>