Nespavost v těhotenství patří mezi běžné neduhy, které trápí poměrně vysoké procento budoucích maminek. Vzhledem k jinému stavu se však užívání prášků na spaní, stejně jako celé řady přírodních přípravků odstraňujících problémy se spánkem, nedoporučuje. Maminky trpící nespavostí naštěstí mohou zmírnit své obtíže jiným způsobem. 

Příčiny nespavosti v těhotenství

Nespavost v těhotenství projevující se problémy s usínáním nebo častým buzením v průběhu noci ničím neobvyklým. Postihuje více než třetinu nastávajících maminek, a to zejména v posledním trimestru těhotenství. Příčinou je jak zvýšený tlak na močový měchýř (k čemuž dochází v důsledku rostoucí dělohy), tak zvětšující se bříško, se kterým se obtížněji spí. Zvýšený tlak na močový měchýř nutí maminky k častějšímu močení, a to nejen během dne, ale právě také v průběhu noci. (Jsou tedy nuceny i několikrát za noc vstávat.) Vlivem změněných proporcí těla je pak často velmi obtížné, najít pohodlnou polohu pro spánek. Maminky mohou být rovněž se spánku rušeny pohyby miminka, které s jeho růstem získávají na intenzitě. Maminky může rovněž budit nebo jim znemožňovat usnutí pálení žáhy (pyróza). Další příčinou nespavosti v těhotenství jsou obavy z blížícího se porodu. Zejména prvorodičky, pro které je rození velkým krokem do neznáma, mají velké obavy z bolesti a stejně jako všechny maminky se pak pochopitelně bojí, aby vše dobře dopadlo. Medializované kauzy o nezdařilých porodech a historky typu jedna paní povídala prvorodičkám obvykle příliš nepřidají. Kromě toho se novopečené maminky prvorozených dětí nezřídka bojí, jak v nové roli obstojí.

Nespavostí trpí i nastávající otcové

Stejnými obavami často trpí také nastávající tatínkové, které rovněž může přechodně trápit nespavost právě v souvislosti s příchodem jejich potomka na svět. Jak vidíte, příčin je celá řada a příznaky nespavosti – zejména únava, ospalost, podrážděnost, zhoršená schopnost soustředit se a další snižují kvalitu života pacientů. Zaměřme se proto nyní, jak tyto nežádoucí symptomy pokud možno minimalizovat.

S volbou léků opatrně

Jak bylo zmíněno v úvodu, prášky na spaní nejsou u nespavosti v těhotenství vhodnou alternativou, a to vzhledem k možným nežádoucím účinkům. Stejně tak opatrné by měly být maminky s prostředky přírodní léčby, zejména s některými bylinkami, které mohou způsobit potrat nebo předčasný porod. Jedná se například o kozlík lékařský. V těhotenství, stejně jako v období kojení, platí, že by se o každém prostředku proti nespavosti, byť přírodním, měla maminka poradit s lékařem.

Jak na nespavost v těhotenství

Jak tedy na nespavost v těhotenství? Seznam následujících doporučení by Vám měl pomoci:

1) Vytvořte si příjemný rituál, který Vás před spaním uklidní a navodí hezké sny. Můžete si dát levandulovou koupel, poslouchat oblíbenou skladbu, nebo se nechat od partnera namasírovat.  

2)Připravte si teplé mléko s medem nebo si dopřejte sklenku nealkoholického piva.

3) Na noc příliš nepijte, ať Vás nebudí nucení na močení.

 4)Předtím, než půjdete spát, v místnosti důkladně vyvětrejte.

 5)Poslední jídlo konzumujte nejpozději 2 hodiny před spaním. Vyvarujte se ostře kořeněných jídel a pochutin, které mohou vyvolat pálení žáhy.

 6)Před spaním necvičte. Pravidelná pohybová aktivita je součástí zdravého životního stylu také v těhotenství, 2 hodiny před spaním se však nedoporučuje.

  7)Zaujměte vhodnou polohu pro spánek – ve třetím trimestru je nejvíce doporučovanou polohou poloha na levém boku.

  8)Snažte se chodit spát a vstávat vždy ve stejnou dobu. Přes den odpočívejte, pokud můžete, můžete si i chvilku zdřímnout, ne však déle než půl hodiny.

 9)Dejte si pod polštář (pokud netrpíte sennou rýmou) malý látkový polštářek naplněný sušenými bylinkami na spaní – například mateřídouškou a levandulí.

10)Spěte v posteli s více polštáři, podložte si jimi tělo, aby se Vám co nejpohodlněji leželo.  

Foto: Freeimages.com

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>