Dlouhodobý nedostatek spánku neboli spánkový deficit velmi nepříznivě ovlivňuje zdravotní stav člověka, a to jak po fyzické, tak i po psychické stránce. Jaké jsou příznaky spánkového deficitu a s jakými důsledky může být spojen?  

Význam spánku pro lidský organismus

Lidské tělo je nastaveno tak, aby fungovalo ve dvou režimech, ve fázi bdění a spánku. Spánek je nezbytný k regeneraci duševních a fyzických sil každého člověka. Přestože potřeba spánku je individuální záležitost, obecně platí, že zdravý dospělý člověk potřebuje spát 8 hodin denně (někdo potřebuje o hodinu více, jinému stačí o dvě hodiny méně). Ideální dobou pro spánek je přitom noc (podle denních biorytmů člověka období mezi 22. hodinou večerní a 6. hodinou ranní, tento časový interval proto zároveň odpovídá době nočního klidu). Lidé, kteří více než 24 hodin nespí, nespí dostatečně dlouhou dobou, anebo dlouhodobě trpí sníženou kvalitou spánku, trpí nedostatkem spánku neboli spánkovým deficitem.

Typické příznaky nedostatku spánku

Mezi typické příznaky nedostatku spánku patří únava během dne. Člověk je celkově otupělý, zimomřivý, necítí se dobře, má pocit celkové slabosti, bolí ho svaly, může ho bolet hlava, má zpomalené reakce a hůře se soustředí. Někteří pacienti mohou mít i migrény nebo usínat během dne. (Z těchto důvodů by lidé se spánkovým deficitem neměli vykonávat činnosti, jako je například řízení motorových vozidel, neboť jsou zdrojem nebezpečí pro sebe i pro své okolí. Nebezpečnost člověka se spánkovým deficitem za volantem je nezřídka přirovnávána k nebezpečnosti opilce za volantem.) Dalším příznakem je změna chování. Lidé se spánkovým deficitem bývají více nervózní a podráždění, někteří dokonce agresivní. A jaké mohou být důsledky nedostatku spánku?

Důsledky spánkového deficitu

Horší koncentrace vede ve svých důsledcích ke snížené kvalitě výsledků duševní práce, horší fyzická kondice pak ke snížené produktivitě manuální práce. Nehledě na to, že spánkový deficit je spojen s vyšším rizikem pracovních úrazů. Dlouhodobě snížená produktivita práce může vést k nespokojenosti zaměstnavatele a ke ztrátě zaměstnání. Nedostatek spánku má za následek ztrátu energie a zájmu o sexuální aktivity a u mužů problémy s erekcí, což může zapříčinit také problémy v partnerských vztazích. Velmi nepříznivým důsledkem nedostatku spánku je  nervová labilita a zvýšený sklon k depresím. Za zmínku rovněž stojí snížená obranyschopnost organismu a vyšší náchylnost k nákaze infekčními onemocněními. Nehledě na to, že dlouhodobý nedostatek spánku patří mezi rizikové faktory vzniku rakovinného bujení. Nedostatek spánku může ve svých důsledcích vést i k obezitě, protože organismus má tendenci doplnit si energii, která mu schází  ze spánku, zvýšeným přísunem kalorií. Je přitom dokázáno, že nevyspalí lidé mají zvýšenou chuť na sladké a tučné potraviny.

Nedostatek spánku je třeba řešit

Výše uvedený výčet příznaků a důsledků naznačuje, že nedostatek spánku představuje problém vyžadující včasné řešení. Pokud trpíte spánkovou poruchou (například nespavostí nebo spánkovou apnoe), nebo dlouhodobě špatně spíte, aniž byste znali příčinu, měli byste se svěřit lékaři. Nejprve obvodnímu, který se pokusí nalézt příčinu, a v případě potřeby Vám doporučí vyšetření u specialisty z oboru neurologie, psychologie nebo psychiatrie. Nedostatek spánku může mít mnoho příčin a jejich zjištění nezřídka vyžaduje mezioborovou spolupráci. Příčinou spánkového deficitu pochopitelně nemusí být spánková porucha, ale i jiný zdravotní problém (například urologický), nebo tak banální záležitost, jako je nekvalitní matrace či nevhodné prostředí ke spánku.

Foto: Freeimages.com

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>