Melatonin je hormon produkovaný během spánku žlázou epifýzou neboli šišinkou mozkovou. Jeho hlavní funkcí je řízení pravidelných životních rytmů, konkrétně stavů bdělosti a spánku. Protože snížená hladina melatoninu v těle je jednou z příčin nespavosti, jsou některé metody léčby nespavosti založeny právě na zvyšování hladiny tohoto hormonu.    

Melatonin a spánek

Jak bylo řečeno v úvodu, melatonin řídí náš denní biorytmus, a to na základě rozpoznávání světla a tmy. Ve dne jsme zvyklí být bdělí, v noci naopak spát. Právě za tmy dochází v našem těle k produkci melatoninu. Pokud je tato produkce nedostatečná, a tudíž hladina melatoninu nízká, můžeme trpět nespavostí. Protože hladina melatoninu je věkově podmíněna a s věkem postupně klesá, trpí nespavostí především senioři po 50. roce věku. Naproti tomu u novorozenců, kteří většinu dne prospí (až 22 hodin), je hladina melatoninu nejvyšší.

Pokles hladiny melatoninu

Pokles tvorby melatoninu ovlivňujeme také sami, a to zejména tím, že spíme v nedostatečném zatemnění. Když jsme v noci, kdy si náš organismus ze tmy melatonin vytváří, rušeni světlem, je tato produkce výrazně omezena. Nízkou hladinou melatoninu jsou nejvíce ohroženi lidé, kteří pracují na noční směny. Hladinu melatoninu rovněž snižují některé léky, zcela paradoxně některé prášky na spaní, jako je například Diozepam, nebo antidepresiva. (Pokles melatoninu je společně s návykovostí těchto léků dalším důvodem, proč je při léčbě nespavosti či stavů úzkosti lepší dát přednost přírodní medicíně. Bylinky, jako je třezalka, meduňka, nebo kozlík lékařský patří mezi účinné prostředky léčby přírodní cestou.) Co dále způsobuje pokles hladiny melatoninu, to jsou návykové látky - nikotin a kofein, ale i některé vitamíny, zejména vitamín B12. Kouření, kávy a dalších nápojů s obsahem kofeinu bychom se proto měli před spaním vyvarovat.

Melatonin a imunita

Melatonin má rovněž vysoký antioxidační účinek, což znamená, že dokáže neutralizovat škodlivé volné radikály v těle, a proto je jeho nízká hladina spojována mimo jiné se zvýšeným rizikem vzniku rakoviny. Podle vědeckých studií jsou některými druhy rakoviny (zejména rakovinou prsu, dělohy a prostaty) mnohem více ohroženi lidé, kteří pracují v noci, než ostatní, kteří v noci spí. Protože melatonin jakožto antioxidant zároveň zpomaluje proces stárnutí, lidé s jeho nedostatkem kromě toho, že mohou trpět nespavostí a sníženou obranyschopností (vytvářející vhodné předpoklady pro vznik onkologických onemocnění), také rychleji stárnou.

Jak zvýšit hladinu melatoninu

Z hlediska našeho zdraví je proto důležité, abychom nedostatkem melatoninu netrpěli. Pokud nás trápí nespavost, která je jedním ze signálů, že nám melatonin chybí, měli bychom začít ve větší míře konzumovat potraviny s jeho obsahem. Melatonin obsahují například tyto potraviny: ovesné vločky, banány, rýže, rajčata nebo zázvor. Produkci melatoninu můžeme rovněž zvýšit tím, že budeme během noci spát v úplné tmě, tedy nerušeni svitem pouličního osvětlení z ulice (můžeme si pořídit zatemňovací rolety), ani obrazovkou televize, u které jsme usnuli, a naopak budeme mít přes den co nejvíce světla (budeme trávit čas ve světlých, nikoli v temných místnostech). Před spánkem lze rovněž zvednout hladinu melatoninu horkou koupelí.

Doplňky stravy a léky

Melatonin jako doplněk stravy není v České republice dostupný, je tomu tak ale na sousedním Slovensku. Další možností je pořízení volně prodejného doplňku stravy s obsahem L-tryptofanu, látky, ze které si organismus melatonin sám vyrobí.

Léky s obsahem melatoninu, které jsou dostupné pouze na lékařský předpis, představují nejnovější generaci hypnotik. Někdy se o nich hovoří jako o práškách na spaní čtvrté generace, která je založena právě na poznatcích o melatoninu. Ve srovnání s předchozími generacemi hypnotik mají hypnotika s obsahem melatoninu (jakožto látky tělu vlastní) výrazně méně nežádoucích účinků. Přesto je ale lepší, dříve než sáhneme po prášku na spaní, zkusit nejprve některý z osvědčených prostředků, které nejsou návykové.

Foto: Freeimages.com

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>