Spánek je základní biologickou potřebou každého člověka. Slouží k celkové regeneraci těla i duše. Pokud si máme během spánku dostatečně odpočinout a nebýt druhý den unavení, a zároveň chceme předejít zdravotním obtížím, je třeba věnovat pozornost jednotlivým faktorům, které ovlivňují jeho kvalitu. 

Co ovlivňuje kvalitu spánku

Kvalitu našeho spánku ovlivňuje celá řada faktorů. Mezi ty nejdůležitější patří náš aktuální fyzický a psychický stav, stejně jako prostředí v místnosti, kde spíme, a v neposlední řadě také volba postele, matrace a lůžkovin. Co se fyzického stavu týče, mnohem lépe se nám spí po náročném sportovním výkonu, než když sedíme celý den u počítače. Kvalitu spánku rovněž nepříznivě ovlivňuje večeře v pozdních hodinách, zejména, když jíme na noc těžká jídla. Také psychický stav významně ovlivňuje kvalitu spánku, zvláště usínání. Nejlépe se nám spí, když jsme spokojení, a netrápí nás žádné větší starosti. Naproti tomu stres může být příčinou problémů s usínáním a nespavosti.

Prostředí, kde spíme

Místnost, ve které spíme, by měla být vyvětraná, neměla by zde být příliš vysoká teplota. Ideální pro spánek je podle odborníků teplota kolem dvaceti stupňů Celsia. Neméně podstatná je eliminace rušivých vlivů, například hluku z ulice nebo veřejného osvětlení. Před těmito vlivy  nás ochrání žaluzie nebo jiné prvky stínící techniky. Kvalitu spánku nepříznivě ovlivňují i vnější vlivy, například televize nebo počítač umístěný v ložnici, ale i chrápající člověk, s nímž ložnici sdílíme. Dalším důležitým aspektem je komfort, který nám zajistí správná volba postele, zejména pak matrace.

Na matraci záleží

Právě kvalitní matrace je velmi podstatným, a přesto často podceňovaným předpokladem zdravého spánku. Kvalitní matrace je taková, která poskytne dostatečnou oporu páteři, a umožní rozložit váhu těla na co největší plochu, čímž podporuje správný krevní oběh a předchází vzniku svalového napětí. Lidé, kteří spí na nekvalitní matraci, často trpí bolestmi zad. Kromě toho je dokázáno, že se během noci častěji otáčejí ve snaze najít lepší polohu – tedy neklidně spí, což snižuje kvalitu spánku. Klíčovým parametrem při volbě matrace je tvrdost, obecně platí: čím větší hmotnost, tím vyšší by měla být tvrdost. Volbě matrace však věnujeme samostatný článek.

Prevence problémů se spánkem

Pokud dodržujeme zásady správného spánku, předejdeme celé řadě nepříjemných zdravotních komplikací, jako je především nevyspání, únava, špatná koncentrace, podrážděnost, ale také například vyšší náchylnost k infekčním nemocem, depresím a již výše zmíněné bolesti páteře. Z nekvalitního spánku nás také může bolet hlava. Kromě fyzického a psychického stavu, který je příznivý pro spánek, optimálního prostředí a kvalitního lůžka  patří mezi zásady zdravého spánku následující:

1. Před odchodem na lůžko bychom neměli cvičit, ani kouřit, obojí totiž povzbuzuje organismus k aktivitě.

2. Spát bychom měli chodit přibližně ve stejnou hodinu. To je důležité zejména pro pacienty trpící nespavostí.

3. Spát bychom měli v pohodlném nočním úboru, není radno podceňovat ani kvalitu lůžkovin.

4. Před spaním se rovněž nedoporučuje pít tvrdý alkohol, velké množství vína, ale ani nápoje s obsahem kofeinu.

5. Před spánkem bychom měli vykonávat nějakou příjemnou činnost, která nás uklidní. Může jí být sledování oblíbeného pořadu, četba, nebo milování. Rozhodně se nedoporučuje řešit pracovní problémy.

6. Spaní s mobilem, notebookem a dalšími technickými záležitostmi se nedoporučuje.

7. Druhá večeře by měla být lehká, ideální potravinou jsou mléčné výrobky, které povzbuzují tvorbu hormonu navozujícího spánek. Spánek rovněž pomáhají navodit některé nápoje, například čaj z meduňky či levandule, nebo teplé mléko s medem.

Foto: Freeimages.com

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>