Máte problémy s usínáním? Budíte se uprostřed noci nebo časně ráno a už nemůžete znovu usnout? Dříve, než sáhnete po prášcích na spaní, vyzkoušejte přirozenější způsoby, jak na nespavost. Bylinné čaje a teplé koupele před spaním, změnu denních zvyklostí, mezi nimi také způsobu stravování a spánkové hygieny.

Bylinky na nespavost

Nespavost neboli insomnii lze kromě prášků na spaní účinně řešit celou řadou prostředků přírodní medicíny. Mezi osvědčené patří přípravky z kozlíku lékařského, vytrvalé vysoké byliny s obsahem silic, valepotriátů a další látek, které ve svém souhrnu mají sedativní a hypnotické účinky na lidský organismus. Kozlík je dostupný ve formě kapek (v lékárně je koupíte pod názvem valeriánské kapky), tablet nebo čaje. Jinou bylinou, která má podobné účinky, je levandule lékařská. Ze sušených květů či nati levandule si můžete připravit čaj (návod na přípravu najdete níže). Další možnost představuje přidání levandule do koupele, nebo ji můžete zašít do látkového polštářku, který si uložíte před spaním pod polštář. Uklidňující účinky má rovněž meduňka lékařská, třezalka tečkovaná, mateřídouška tymián nebo máta peprná.

Čaje pro dobrý spánek – příprava

Levandulový čaj:  Levandulový čaj připravíte ze 2 čajových lžiček sušených květů nebo kvetoucí nati, které přelijete  300 ml vroucí vody. Necháte 5 minut vylouhovat, poté scedíme  a popíjíte vlažný  ve večerních hodinách. Čaj si můžete dochutit lžičkou medu, který rovněž navozuje spánek. (Nápojem navozující dobrý spánek je také teplé mléko oslazené právě medem, přičemž nejlepší je údajně luční.) Levandulový čaj se nedoporučuje pít každý den, nýbrž obden.

Třezalkový čaj: Čaj z třezalky tečkované připravíme následovně: vrchovatou lžíci čerstvé sekané nebo sušené nati přelijeme 250 ml vroucí vody, necháme vylouhovat a popíjíme během dne. Doporučená denní dávka jsou tři šálky čaje. Třezalkový čaj rovněž pomáhá proti depresím a lze jej pít každodenně.

Meduňkový čaj: Čaj z této bylinky je nejlepší z čerstvých lístků, které zalijeme vroucí vodou a necháme 10 minut vylouhovat. Doporučený poměr je 1 hrst čerstvých lístků na 1 litr horké vody. Čaj voní příjemně po citronech a má kromě sedativních také antivirové účinky.

Čaj z kozlíku: Kozlíkový čaj nelze užívat dlouhodobě, doporučuje se pít pouze jeden šálek denně, a to maximálně 3 dny jdoucí po sobě. Čaj proti nespavosti připravíte ze sušeného oddenku, obvyklé dávkování je přitom 1 čajová lžička na 250 ml vody. Čaj necháme vylouhovat a pijeme vlažný před spaním.

Vhodné prostředí na spaní

Velmi důležitou součástí boje s nespavostí je vytvoření příznivého prostředí pro spánek. V místnosti, kde spíme, by měla být teplota kolem dvaceti stupňů Celsia a čerstvý vzduch (před spaním je radno vyvětrat). Neméně důležité je dostatečné zatemnění. Pokud totiž spíme rušeni světlem, nevytváří si naše tělo dostatečné množství melatoninu, hormonu potřebného pro řízení denního biorytmu, což se projevuje nespavostí. (Jestliže Vás ruší světlo z protější ulice, můžete si nainstalovat zatemňovací rolety.) Bylo zjištěno, že hladina melatoninu s věkem klesá, což je jednou z příčin, proč nespavostí trpí především senioři. Hladinu melatoninu lze mimo jiné zvýšit konzumací některých potravin, například ovesných vloček nebo banánů.  Důležitým předpokladem zdravého spánku je také kvalitní lůžko a vhodná matrace.

Co dále pomáhá proti nespavosti

Pokud trpíme nespavostí, měli bychom chodit spát večer přibližně ve stejnou dobu a tak i vstávat (včetně dnů pracovního volna). Tělo se pak dennímu rytmu snáze přizpůsobí. Odpolední spánek není u insomniků žádoucí. Neméně důležité je, vyvarovat se konzumace jídla v pozdních večerních hodinách, stejně jako nápojů s obsahem kofeinu. Nedoporučuje se ani kouření, neboť nikotin snižuje hladinu melatoninu v těle a podněcuje mozek k aktivitě. Místo toho bychom si měli dopřát večerní procházku nebo jinou příjemnou aktivitu, po které se nám bude lépe usínat.

Foto: Freeimages.cm

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>