Insomnie neboli nespavost patří mezi velmi frekventované poruchy spánku a občas dokáže potrápit takřka každého člověka v mladém, středním a zejména v pozdějším věku. Nespavost může mít různé příčiny i formy (občasnou, akutní a chronickou). Lze ji léčit buď medikací, nebo úpravou denního rytmu a dodržováním spánkové hygieny.     

Insomnie a její příznaky

Insomnie neboli nespavost je porucha spánku, která zároveň tvoří samostatnou kategorii spánkových poruch. (Dalšími kategoriemi spánkových poruch jsou nadměrná spavost a ostatní poruchy spánku.) Mezi typické příznaky insomnie patří problémy s usínáním, časté buzení během noci nebo brzké ranní buzení, kdy se pacientovi nedaří opětovně usnout. U pacienta mohou být přítomny pouze některé, ale také všechny příznaky. Výše popsané symptomy podstatně snižují kvalitu spánku pacienta a mají nepříznivé dopady na jeho každodenní život. Pacienti s insomnií bývají z pochopitelných důvodů přes den unavení, ospalí, mají problémy s koncentrací, mohou být nervózní nebo dokonce podráždění a trpět častými změnami nálad. Neméně časté jsou bolesti hlavy a problémy se zažíváním, jako jsou bolesti břicha, nechutenství, nebo naopak nadměrná chuť k jídlu.

Výskyt poruchy v populaci a její příčiny

Insomnie, která může občas potkat každého z nás (občasná forma insomnie), nejvíce postihuje dvě skupiny pacientů, a to dospělé ve středním věku, kteří mají velmi náročné povolání - hlavní příčinou spánkové poruchy je v tomto případě přepracovanost a stres, a dospělé ve věku seniorů (55+), kde je jednou z hlavních příčin nízká hladina melatoninu (hormonu, který řídí denní biorytmus) v těle. Nízkou hladinou melatoninu mohou trpět i mladší lidé, když nespí v dostatečně zatemněných místnostech, nebo pracují na noční směny. Vlivu melatoninu na spánek a lidský organismus celkově však věnujeme samostatný článek. Na vzniku insomnie se mohou podílet i další faktory, například užívání některých léků, nevhodná spánková hygiena, atd.

Formy nespavosti

Insomnie, jak bylo zmíněno výše, může mít několik forem, jejich rozlišení přitom vychází z doby trvání. Přechodná insomnie, která postihuje pacienty pouze jednorázově, a netrvá déle než týden (obvykle je její příčinou cestovní horečka nebo blížící se náročná zkouška či jiná událost), není považována za patologický stav. Naproti tomu akutní nespavost, kdy pacienta trápí výše popsané příznaky několik týdnů, již ano. Stejně jako chronická nespavost, pro kterou je typický dlouhodobý charakter, a která může trápit člověka několik měsíců až let, ale i doživotně. V medicíně je definována akutní insomnie jako nespavost trvající jeden až šest týdnů, chronická pak jako problémy se spánkem trvající 6 týdnů a déle.

Léčba nespavosti

Léčba insomnie záleží právě na její formě a příčině. Obecně lze říci, že se léčí podáváním hypnotik (prášků na spaní) a úpravou denního režimu. Vzhledem k návykovosti a možným vedlejším účinkům hypnotik (přestože moderní hypnotika ve srovnání s dříve předepisovanými prášky na  spaní tolik návyková nejsou, a zároveň mají méně nežádoucích vedlejších účinků) doporučují lékaři pacientům, aby se snažili řešit nespavost nejprve přirozenou cestou, zejména pak změnou denního režimu a dodržováním spánkové hygieny, což je v podstatě soubor doporučení pro zdravý spánek. (Například bychom měli spát v dostatečně zatemněné místnosti, chodit spát každý den ve stejnou dobu, a to včetně dnů volna, dále bychom neměli jíst na noc těžká jídla, ani pít nápoje s obsahem kofeinu nebo alkoholu.) Účinky prášků na spaní lze suplovat prostředky přírodní medicíny, osvědčeným pomocníkem je například levandulový čaj, čaj z třezalky, meduňky či kozlíku lékařského nebo teplé mléko s medem. Součástí léčby (zejména pokud je příčinou insomnie neurotická porucha) může být také psychoterapie.

Foto: Freeimages.com

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>