Chrápání patří mezi poruchy spánku a podle statistik postihuje až třikrát častěji muže než ženy. I přesto je chrápajících žen poměrně vysoký počet. Příslušnice něžného pohlaví se za chrápání stydí více než mužská část populace a vnímají ho především jako společenský handicap. Naštěstí existuje celá řada doporučení, jejichž dodržování lze chrápání omezit nebo mu předejít.       

Co způsobuje chrápání

Než se ale budeme věnovat jednotlivým radám zaměřeným na eliminaci chrápání, považujeme za důležité vysvětlit, co chrápání vlastně způsobuje. Prvotní příčinou onoho nepříjemného zvuku, který nazýváme chrápáním, je zúžení dýchacích cest. V důsledku tohoto zúžení se vzduch uvnitř nosohltanu pohybuje rychleji a naráží přitom to měkkého patra v ústech, což způsobuje vibrace - chrápání. K zúžení dýchacích cest může docházet z několika různých příčin. Nejčastější příčinou je ucpání dýchacích cest následkem běžné nebo alergické rýmy, případně nemoci z nachlazení. V tomto případě mívá chrápání přechodný charakter. Další dočasnou příčinou chrápání je požití alkoholu před spaním (o dočasnou příčinu se pochopitelně jedná v případě, že pacientka nepije alkohol každý večer). Alkohol totiž uvolňuje krční  svalstvo, což vede k zúžení. K uvolnění či spíše ochabnutí svalstva v této partii dochází také s věkem, a proto chrápání trápí spíše dámy v pokročilejším věku. Pro úplnost dodejme, že rizikovým faktorem pro vznik chrápání je také obezita nebo kouření. Pokud jste zdráva, netrpíte obezitou, nepijete před spaním alkohol, nekouříte a ani nepatříte do starší věkové skupiny, je možné, že za Vaše chrápání může například nevhodná poloha při spánku.

Možná příčina: nevhodná poloha při spánku

Může to znít poněkud banálně, ale skutečně je tomu tak. Nevhodná poloha při spánku může vést k blokaci dýchacích cest a tím ke vzniku chrápání. Nejvíce chrápou lidé ležící na zádech s nedostatečně podloženou hlavou. Pro tento druh chrápání se používá termín poziční chrápání a lze ho velmi snadno odstranit. Buď vyšším podložením hlavy (aby jazyk působením gravitační síly nezapadal do hrdla a neblokoval tak průchod vzduchu dýchacími cestami, hlavu si však nepodkládejte příliš vysoko, aby nedocházelo k omezení proudění vzduchu do plic v důsledku ohýbání krku), nebo změnou polohy. Osvědčenou polohou proti chrápání je poloha na boku. Změnit polohu, ve které jsme zvyklí spát, však není vůbec snadné. Člověk má tendenci vracet se během spánku do své oblíbené polohy. Abychom tomu předešli, můžeme použít míček, který si dáme pod pyžamo.

Když nechcete chrápat

Z výše uvedeného vyplývá, že pokud nechcete chrápat, je dobré zaujmout vhodnou spací polohu, omezit konzumaci alkoholických nápojů před spaním a pokud možno nekouřit. V případě nadváhy doporučují odborníci zhubnout, což má samozřejmě i jiné přínosy než kvalitnější spánek Vás a toho, se kterým sdílíte společnou ložnici. Co se v rámci prevence chrápání dále doporučuje, to je vyšší vlhkost vzduchu v ložnici (suchý vzduch zužuje a dráždí dýchací cesty) a konzumace lehčí večeře. Jestliže úprava spacích návyků nepomůže, pak je na místě zjistit, zda netrpíte nějakým zdravotním problémem, jako je například anatomická anomálie (nejčastěji se jedná o vychýlenou nosní přepážku jedním směrem nebo o nosní polypy), nebo zda Vás netrápí spánková apnoe, závažná porucha spánku, kdy během spánku dochází k zástavám dechu.

Přestože ženy mají tendenci vnímat chrápání především jako společenský problém, za který se před svým partnerem stydí, je třeba mít na paměti, že se může jednat také o zdravotní problém. Nehledě na to, že každé chrápání nezávisle na jeho příčině snižuje kvalitu spánku (chrápajících i těch, které chrápáním ruší) a tím oslabuje imunitní systém.

Foto: Freeimages.com

Další články z rubriky

Štítky: , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>